Chcete li podpořit náš vývoj nových stavebnic, budeme velice rádi.
If you want tosupport ourdevelopment of newconstruction, we'll be veryhappy.
- Úvod / Introduction
- Návody ke stavbě
- vrtule Sparrow
vrtule Sparrow
Vrtule v největším rozměru* je projektována pro bezvěrtné počasí nebo pro lety v hale.
Stavbu zahájíme slepením vrtulového listu.
Oba díly listu slepíme na válci o průměru 7 cm v náklonu cca 15°.
Tím, že je list vrtule slepen ze dvou vrstev zůstane po zaschnutí nakroucený ve správném tvaru.
List po zaschnutí nalakujeme jednou vrstvou lehkého laku (zaponový) a vybrousíme ho do hladka.
Na náběžné a odtokové hraně vrtule vybrousíme rádius.
Pokračujeme slepením dílů 3,4 a 5.
Pro fixaci vzájemé polohy dílů při zasichání středu vrtule použijeme drát.
Připravíme si kloub vrtule.
Upravíme ho dle obrázku tak , aby lehce pružil
Vlepíme ho do středu vrtule, pokud možno co nejhlouběji.
po zaschnutí provlékneme háček očkem a
přilepíme díl č.2.
Splepený pant vrtul nemusí pracovat volně.
Čím je chod pantu tužší tím je vrtule stabilnější.
Přilepíme díl č.1.,
"nepovinný" cedrový doplněk a
výstuhu středu vrtule.
Po zaschnutí vše obrousíme.
Pant vrtule nerozvolňujeme.
Přilepíme list vrtule do pantu tak těsně, aby nešla volné sklopit.
Vlepíme drát vahadla vrtule.
Střed vrtule omotáme režnou nití a prosytíme lepidlem.
Dále pak prošijeme střed vrtule několika oky režné nitě prosycené lepidlem.
Připravíme si protizávaží vrtule o délce cca 25 mm.
Obrousíme ho a provrtáme vrtákem opůměru 1 mm.
Po drátě vahadla se musí pohybovat velice ztuha.
Protizávaží navlékneme na drát tak, aby bylo umístěno cca 1 cm od hlavice vrtule.
Prostrčíme drát středem vrtule
a postupně odštípáváme kousky drátu vahadla tak , aby list vrtule svíral od roviny úhel cca 40 °.
potom na konci drátu vahadla uděláme malé bezpečnostní očko.
Do kloubu vrtule kápneme kapičku řídkého oleje a opatrně ho rozvolíme tak, aby se sklopná část vrtule volně pohybovala.
Vyvážení vrtule provedeme jejím otáčením v ložisku vrtule posunováním protizávaží tak,aby vrtule měla co nejklidnější chod.
Takto vyrobená vrtule má stabilní tah téměr po celou dobu vytáčení gumového svazku a dosahuje v půměru 7-10 otáček za vteřinu
* Pokud budeme vrtuli na modelu Sparrow častěji provozovat v méně optimálních letových podmínkách
(silnější vítr, zhoršené letové podmínky) tak list vrtule na odtokové hraně a vnějším průměru zmenšete po celém obvodu o cca 3-4 mm.
Tím získáte více otáče a višší rychlost modelu , která je pro létání v horších podmínkách nezbytná.